تبلیغات
روانشناسی بالینی - کنترل خشم

خشم پدیده ای طبیعی بوده و مانند سایر احساسات نشانه سلامت، تندرستی و عواطف انسانی است. اما هنگامی که از کنترل خارج شود می تواند به حسی مخرب و ویرانگر تبدیل شده و پیامدهای ناگواری در روابط شخصی و در تمامی عرصه های زندگی به وجود آورد.   راهکارهای کنترل خشم بدین شرح  است:
ببینید چه چیز باعث خشم تان می شود: آگاه باشید که در چه موقعیت هایی کنترل خود را از دست داده و خشمگین می شوید. وقتی فهمیدید که چه چیزی منجر به خشم تان می شود درصدد جلوگیری از ایجاد چنین موقعیت هایی برآمده یا یاد بگیرید که چطور با این موقعیت ها کنار بیایید.
کمی قدم بزنید تا خشم تان فروکش کند: وقتی می بینید که درصدد خشمگین شدن هستید، خود را از محل خشم دور کنید تا بتوانید عصبانیتتان را فراموش کنید. از این طریق می توانید کنترل احساساتتان را دوباره به دست آورید.
از روش خود آرام سازی استفاده کنید: وقتی عصبانی هستید، استفاده از مهارت های خود آرام سازی بسیار مفید است. پیش از این که پاسخ بدهید تا 10 بشمارید. این کار به شما فرصت می دهد تا بهترین راه حل را انتخاب کنید. همچنین می توانید با تنفس آرام و عمیق در مدتی کوتاه خود را کاملا آرام کرده و سپس در وضعیت بهتر و آرام تر راه حل های خود را بررسی کنید.
با کسی که می تواند آرامتان کند، حرف بزنید: همیشه کسی را برای درد دل کردن و تکیه کردن داشته باشید. در این مواقع سعی کنید که با او بیرون رفته و کمی صحبت کنید. درست نیست که همه احساساتتان را در خود نگه داشته و بیرون نریزید. با این کار سلامتی خودتان به خطر خواهد افتاد. با دوستی منطقی و قابل اعتماد در مورد مشکلات صحبت کنید تا او آرامتان کرده و کنترل خود را دوباره بازیابید. 
اطرافیانتان را بشناسید: ببینید رفتار هر کدام از اطرافیانتان چه علائمی دارد. ممکن است خیلی از حرف های آن ها که برای شما مثل انتقاد می ماند در واقع حکم شوخی داشته باشد. با شناختن شخصیت و رفتارهای اطرافیان خود، بهتر می توانید با انتقادهای آن ها کنار آمده و خشم خود را کنترل کنید.
واکنش افراد دیگر را پیش بینی کنید: زمانی که می خواهید کار جدیدی را انجام دهید واکنش و عکس العمل اطرافیانتان را پیش بینی کنید. با این کار می توانید بهتر با انتقادها و ایرادهای آن ها پس از انجام کار کنار بیایید.
خود را برای حفظ آرامش آماده کنید: در حین مباحثه، خود را برای هر نوع سوال و انتقادی آماده کنید. با این کار می توانید حین ایراد انتقاد سایرین، آرامش خود را حفظ کرده و به درستی پاسخ انتقادها را بدهید.
احترام خود را حفظ کنید: هیچ گاه به دیگران بی احترامی نکنید حتی اگر حق با شما باشد.
در پایان هر روز خشم تان را دور بیندازید: یاد بگیرید که با ترک موقعیت، خشم خود را نیز دور بریزید و بعد از آن به کارهایی بپردازید که به آن علاقه داشته و لذت می برید. با دوستانتان بیرون بروید یا تلویزیون تماشا کنید با این کار استرس تان را از بین خواهد برد.
برای طغیان های عصبی خود عذرخواهی کنید: اگر عصبانیتتان باعث شده که به کسی بی احترامی کنید، از او معذرت  بخواهید. لزومی ندارد که برای عصبانیت خود توضیحی بیاورید فقط گفتن «من رفتار بدی داشته ام و عذر می خواهم» کافی است تا همه سو»رفتارها را از بین ببرد.
جهت خشم خود را تغییر دهید: هنگامی که خشمگین می شوید، در مورد موضوعی که باعث خشم شما شده است، فکر نکنید و به جای آن به چیزهای خوب و مثبت بیندیشید.
انرژی منفی را تخلیه کنید: وقتی خشم بر ما چیره می شود، تخلیه انرژی از طریق پرداختن به فعالیت های جسمی یا خلاق، مفید است. فایده تخلیه خشم این است که می توان در وضعیت ذهنی آرام، مشکل خشم برانگیز خود را حل کرد. تخلیه انرژی،  منبع ناکامی یا بدرفتاری را برطرف نمی کند، بلکه فقط به انسان خویشتن داری می بخشد تا بتواند با منبع خشم مقابله کند.
از خودگویی مثبت استفاده کنید: در جریان مواجهه با خشم می توانیم از عبارات زیر استفاده کنیم. «هر قدر بیشتر آرام باشم و از مهارت های مقابله با خشم استفاده کنم، بیشتر می توانم موقعیت را کنترل کنم»، «نفس عمیق بکشم، آرام باشم و از نیروی فکر استفاده کنم»، «نباید اجازه بدهم خشم دیگران بر من اثر بگذارد و باید خویشتن دار باشم». 
احساسات خود را بیان کنید: بیان احساسات خود، یعنی مطلع  ساختن دیگران از احساسی که نسبت به اعمال آن ها دارید. از متهم کردن دیگران یا گفتن چیزهایی مانند «شما بی ملاحظه هستید» و «شما پررو هستید» اجتناب کنید. در عوض احساس خود را نسبت به اعمال آن ها به این صورت بیان کنید «متاسفم من برنامه های دیگری دارم»،  «متاسفم، ولی نمی توانم کاری برای تان انجام دهم». بیان احساسات خود بر حرمت نفس و احترامی که دیگران برای ما قائلند خواهد افزود.
گذشت: وقتی انسان کسی را که به او بی حرمتی کرده می بخشد، او را از کاری که مرتکب شده است، تبرئه نمی کند. در حقیقت گذشت به معنای از یاد بردن خطای افراد نیست، بلکه هنگامی که کسی خطای کس دیگری را نادیده می گیرد و می بخشد در واقع خود را از خشمگین شدن می رهاند و به امور روزمره خود می پردازد. گذشت،  قدرت خودکارآمدی و حس کنترل ما را در موقعیت های ناخوشایند بالا می برد.

   


نظرات()  
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

روانشناسی بالینی

از آهسته رفتن مترس ، از بی حرکت ایستادن بترس