تبلیغات
روانشناسی بالینی - بیماری وسواسی جبری سه بخش اصلی دارد :

از آهسته رفتن مترس ، از بی حرکت ایستادن بترس

بیماری وسواسی جبری سه بخش اصلی دارد :

بیماری وسواسی جبری سه بخش اصلی دارد :
1-
افكاری كه شما را بیمناك می كنند ( وسواسها )
2-
اضطرابی كه شما احساس می كنید.
3-
اعمالی كه انجام می دهید تا اضطرابتان كاهش یابد ( اعمال جبری )

وسواس ها
اندیشه ها یا افکار تکراری :‌ كلمات منفرد، جملات كوتاه و گاها قافیه داری كه ناخوشایند، تكان دهنده یا كفرآمیز هستند. سعی می كنید به آنها فكر نكنید اما آنها از ذهنتان دور نمی شوند. شما نگرانید كه احتمالاً بوسیله میكروبها، خاك، HIV یا سرطان آلوده شوید. یا فردی بخاطر بی احتیاطی شما آسیب ببیند.

تصاویر ذهنی : شما كه نشان می دهند اعضای خانواده شما از بین رفته اند یا خودتان در حال انجام عملی خشن یا تعرض جنسی هستید كه كاملاً دور از منش شماست، از جمله چاقوزنی یا تجاوز جنسی به دیگری یا خیانت به شریك زندگی. ما می دانیم افرادی با افكار وسواسی به خشونت روی نمی آورند و این افكار را عملی نمی سازند.

تردیدها : شما ساعتها با خود فكر می كنید كه ممكن است باعث تصادف یا بداقبالی برای فردی شده باشید. ممكن است نگران این باشید كه با اتومبیلتان با فردی تصادف كرده یا در و پنجره منزلتان را قفل نكرده باشید.

نشخوار های ذهنی : شما دائم با خود در مورد انجام دادن یا ندادن یك كار كلنجار می روید در نتیجه نمی توانید ساده ترین تصمیم را بگیرید.

كمال گرایی : اگر امور كاملاً بدرستی به جا آورده نشوند، در جای خود یا در مكان درست خود نباشند، مثلاً اگر كتابها بطور دقیق در قفسه كتاب چیده نشده باشند رنجیده می شوید. در حالیكه دیگران (در شرایط مشابه) رنجیده و ناراحت نمی شوند.

اضطراب وسواسی :
احساس ناراحتی، اضطراب، ترس، گناه، نگرانی یا افسردگی می كنید.
چنانچه عمل تكراری خود را انجام دهید احساس بهتری می كنید. اما این احساس ماندگار نیست.

اقدامات تكراری اجباری یا اجبارها :
اصلاح افكار وسواسی : در مورد افكار خنثی كننده همچون شمارش، دعاخواندن یا تكرار یك كلمه بخصوص فكر می كنید. حس می شود این افكار از وقوع اتفاقات بد پیشگیری می كند. این همچنین می تواند راهی برای رهایی از افكار یا تصاویر ناخوشایندی باشد كه شما را آزار می دهد.

تكرار اعمال یكنواخت : دست تان را مرتب می شویید، كارها را خیلی به آهستگی و به دقت انجام می دهید. احتمالاً اشیاء یا فعالیت هایی را بصورت خاصی می چینید یا انجام می دهید.

چك كردن : بدن خودتان را برای آلودگی، لوازم برقی را برای خاموش بودن، قفل های منزل را برای بسته بودن یا مسیر خودتان را برای امن بودن چك می كنید.

اجتناب : از هر چیزی كه یادآور افكار نگران كننده هستند. شما از لمس اشیاء خاصی، رفتن به مكانهای خاص،‌ انجام امور خطیر و مسئولیت دوری می كنید. بعنوان مثال شما از آشپزخانه به سبب آنكه ممكن است چاقوی تیز در آن بیابید دوری می كنید. انباشتن وسایل بی مصرف و از كار افتاده- شما نمی توانید هیچ چیز را دور بریزید.

اطمینان بخشی : بطور مداوم از دیگران می خواهید به شما بگویند همه چیز روبه راه است
.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo
www.tarhebartar.ir Dashboard Clock مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin Locations of visitors to this page

كد تقویم

كد تقویم

/v4ex/sidebar.js">
free counters