تبلیغات
روانشناسی بالینی - راهكارهای كاهش تنش برای كاركنان طرح اقماری

از آهسته رفتن مترس ، از بی حرکت ایستادن بترس

راهكارهای كاهش تنش برای كاركنان طرح اقماری

سیستم نوبتكاری 

عبارت است از دوره های زمانی كه در 24 ساعت شبانه روز، افراد به كار مشغول هستند، یعنی دو شیفت 12 ساعته. این سیستم در بخش عملیات و در جاهایی كه نظام تولیدی پیوسته است، مانند پالایشگاهها و صنایع پتروشیمی هم به كار می رود .

شیفت های كاری بصورت چرخشی است و كاركنان اقماری یك هفته روزكار و در هفته دوم شب كار می باشند. محدودیت ها و اقتضائات خاص نوبتكاری اقماری، مدیران را بر آن داشته تا در مورد بهبود وضعیت و شرایط شغلی افراد به فكر فرو رفته و راهكارهائی ارائه دهند. در این سیستم نوبتكاری خستگی، واماندگی، كسالت، انزوا، امراض روحی و روانی و بیماریهای جسمی و بسیاری مسائل دیگر شایع و رایج است .

هر چند سیستم اقماری به استفاده هر چه بیشتر و بهتر از ماشین آلات و تولید بیشتر می انجامد، اما نباید فراموش كرد كه معایب و مضراتی هم دارد كه بطور خلاصه می توان: به هم خوردن ریتم شبانه روزی، تنش، عوارض بهداشتی و ایمنی و كم خوابی را نام برد . به هر حال در هر نوع از نوبتكاری معایب و مزایایی است و سرپرستان باید براساس تصمیم گیری صحیح و اتخاذ تدابیر لازم آن را مرتفع گردانند .

عوامل بوجود آورنده فشار عصبی و تنش در كار

عوامل تنش زا تقریبا" در زندگی همه افراد وجود دارد. محیط كاری نیز بنا به شرایط خود بی بهره از چنین عواملی نیست لذا ضروری است مدیران بویژه در نظامهای نوبتكاری اقماری، این عوامل و منابع استرس را شناخته و آنها را رفع یا كنترل كنند .

عوامل تنش زایی مانند صدا، دمای بیش از حد پایین و لرزشهای شدید موتورها، جسمی و فیزیكی محسوب شده و خستگی، عدم تنوع در كار، عدم رضایت شغلی، ابهام در مسئولیت، انزوا و ... از عوامل تنش زای سازمانی می باشد . اگر بخواهیم بصورت خلاصه عوارض و تبعات ناشی از تنش در بین كاركنان را برشماریم می توان گفت: بیماریهای قلبی، فشار خون بالا، امراض گوارشی، اختلالات عصبی و روانی، عدم تعادل در برقراری ارتباطات سودمند، غیبت و جابجایی، افزایش ضایعات و تصادفات در كار و بسیاری موارد دیگر نمونه هایی هستند كه مانع از تحقق اهداف سازمان و افراد می شوند .

در رابطه با استرس كاری چند نكته قابل توجه است :

الف . عوامل وعلل تسهیل كننده، محل بروز وشدت عوامل تنش زا .

ب . در شناخت و تشخیص تنش شغلی به شاخص هایی چون میزان بیماری، مرخصی های پزشكی، نرخ جابجائی، گزارشهای بخش ایمنی و بهداشت باید توجه كرد .

ج . همكاری مدیران و كاركنان در كنار هم برای از بین بردن مشكلات لازم و ضروری است .

د . لازمست هرچند ماه یكبار ارزیابی دقیقی از وضعیت پرسنل نوبتكاری و مشكلات ایشان به عمل آید .

حال سئوال اینجاست كه باتوجه به عوامل تنش زای طرح اقماری، چه راهكارها و پیشنهادهایی برای مدیران در رابطه با بر طرف كردن یا كاهش تنش در سیستم نوبتكاری می توان داشت كه از طریق آنها نه تنها شرایط شغلی ارتقاء و بهبود یابد، بلكه رضایت شغلی كاركنان بخش عملیاتی و نوبتكاری بالا رود .

ارائه توصیه و پیشنهاد به مدیران و سرپرستان

1.      وضعیت و شرایط نور، غذاخوری و تفریح و سرگرمی افراد بهبود یابد .

2.   تقسیم روزهای مرخصی و تعطیلی بین شیفت ها، یعنی از جمع كردن روزهای مرخصی بپرهیزید زیرا احتمال حوادث و تصادفات در ایام كاری متوالی افزایش می یابد .

3.      اجازه استراحت، تفریح وارتباط با كاركنان دیگر را به افراد بدهید .

4.   كاركنان را در ابتدای امر نسبت به عوارض احتمالی طرح اقماری مطلع سازید و موارد سبك زندگی خاص اقماری را اعم از وعده های غذایی، شیوه خواب، ورزش و ... به آنها آموزش دهید .

5.      برای نوبتكاران بویژه كسانی كه شبها كار می كنند محیطی را فراهم سازید كه به فعالیت و نرمش و ورزش بپردازند .

6.      معاینات سالانه دقیق از كاركنان

7.      تشكیل گروههای ایمنی بمنظور بررسی مسائل شیفت های مختلف .

8.      مواد آموزشی نوبتكاران را افزایش دهید .

9.      ارائه پاداش به افرادی كه یك فصل را بدون غیبت در كار حضور یافته اند .

10. اجازه دهید افراد شیفت های خود را با هم جابجا و یا معامله كنند .

11. كاركنان را در تصمیم گیری ها دخالت دهید .

12. از چرخش شغلی بین نوبتكاران برای افزایش تنوع، كارایی و رضایت شغلی استفاده كنید .

 

ارائه توصیه و پیشنهاد به كاركنان طرح اقماری

1.      در هفته شب كاری به ورزش و تمرینات بدنی روزانه توجه بیشتری داشته باشید .

2.      از رژیم غذایی منظم كه در اردوگاهها اعمال می شود پیروی نموده و همیشه ازمیوه های تازه استفاده كنید .

3.   در سركار برای خود تنوع ایجاد كنید، مثلا" گاهی قدم بزنید، گاهی به صورت خود آبی بزنید و نفسی تازه كنید به نوار یا رادیو گوش دهید .

4.      با خانواده خود آخر هفته ها به مسافرت و گردش رفته و كمبود ارتباطات را جبران كنید .

5.      بعد از شیفت شبانه بلافاصله به رانندگی نپردازید .

6.      كمتر از قرص های خواب آور استفاده كنید، به عبارت بهتر خود را به آنها عادت ندهید .

7.      تا حد امكان از اضافه كاری بلافاصله بعد از شیفت بپرهیزید .




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
هم نفس
جمعه 8 آذر 1392 11:47 ق.ظ
انتخاب من تو بودی (هدیه) !!!! ، انتخابت من باشم ؟؟؟
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo
www.tarhebartar.ir Dashboard Clock مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin Locations of visitors to this page

كد تقویم

كد تقویم

/v4ex/sidebar.js">
free counters